Acei călușari uluitori care i-au jucat lui Constantin Brâncuși la Paris ca să-i culeagă lacrimi de emoție, acei tineri călușari cărora Nicolae Titulescu le-a mulțumit personal pentru că, la vremea primei jumătăți de secol XX, când abia mijeau zorii celui de-al doilea război mondial, au răspândit uimire pe străzile Londrei și au transformat numele României de la Argeș în renume.
I-am ascultat pe cei care au vorbit la acel eveniment, profesorul Constantin Dulcan, distinsa doamnă doctor Filofteia Pally, inimosul și neobositul fondator al Asociației, colonelul Nicolae Jianu, și mi-am urmat rațiunea, spunând: noi, oamenii, ne aflăm adesea în căutarea sensului pierdut cu mintea de dincolo, ca să nu ne cufundăm în somnul rațiunii și să păstrăm inteligența materiei în creierul și mintea universului, așa încât să putem rosti cuvinte alese. Auditoriul m-a privit un pic surprins, apoi a înțeles că am așezat într-un “joc” de cuvinte titlurile cărților profesorului Dulcan așa că, după ce le-am captat, astfel, atenția le-am propus să dăm călușului alt sens, să cerem iertare strămoșilor lui, să-l dezambalăm de semnificațiile emblematice, să-l întoarcem de la export și consum artistic ca să-l aducem la matca genuină a spiritualității românești. Iar primul pas îndrăzneț ar fi să organizăm, în Casa Mârghienilor, un simpozion cu caracter național la care să participe câțiva specialiști din mediul academic astfel încât să deschidem dezbaterile pentru redarea călușului vetrei satului, purificat și renăscut din cenușa faimei fără conținut.
Prof. dr. Constantin Dulcan: “Călușul îl găsim în toate satele de pe Valea Cotmenei, Pădureți erau aproape de Lunca, Mârghia, Bărăști, Colonești, Stolnici, dar și alte zone, călușul a fost menționat și de Dimitrie Cantemir, a fost chiar și un sătean, Stancu Constantin, care s-a ocupat de această coregrafie, să spunem. Dintre toate formele de manifestare a călușului, acesta, care ne înconjoară pe noi, a fost cel mai autentic. Dovada este premiul pe care l-au primit, în anul 1935, călușarii din Pădureți la Londra. Acel helăișa a uimit pe toată lumea iar Hary Brauner, marele nostru folclorist, spunea niciodată cineva nu și-ar fi amintit, atunci, de România dacă nu scriau ziarele londoneze despre Pădureți. O jurnalistă era extrem de entuziasmată de mărgelele de la borurile pălăriilor călușarilor și voia să le studieze. A fost un succes extraordinar adus de niște oameni simpli, poate analfabeți la vremea lor, pentru că școala nu era obligatorie, cu toate astea, ei erau formidabili. Ce moștenim noi? Un amestesc indubidabil care pleacă de la Colesalis, care era templul lui Marte, zeul războiului și unde se păstrau instrumentele de război. Paznicii erau numiți colesalis deci, prin rotacit, ajungem la ideea de călușari”.
Prof.univ.dr. Silvestru Petac, specialist în etnocoreologie de la Universitatea Babes Bolyai din Cluj Napoca și membru în Comisia Națională pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural Imaterial: “În cazul călușului este o expresie, atât a energiei mentale cât și a energiei corporale. Asta se vede pe cele două paliere de manifestare pe care călușul le are și anume, palierul mental care acționează atunci când e vorba de vindecare, rostul adânc al călușului aici aduce, la vindecările unor boli culturale, să le numim așa. Celălalt palier, și anume exprimarea energiei în trup, aici discutăm de forma călușului. În zona în care ne aflăm, pe Valea Cotmenei, o zonă compactă din punct de vedere stilistic, avem de-a face cu o întâlnire benefică dintre două nuclee stilistice din punct de vedere coreologic. Văd o întâlnire dintre formele pe care le avem pe Valea Dunării, respectiv călușul oltenesc, exclusiv cel din Dolj care are cu totul altă structură prin forma de manifestare în dans, și ceea ce se întâmplă cu dansul mai în sus de noi, unde nu mai este atât de prezent ritualul călușului, dar sunt prezente forme foarte interesante de dansuri de brâu”.
Simpozionul Călușul – tradiție în contemporaneitate și-a primit acreditarea prin ceea ce a declarat un alt invitat de onoare, prof. univ. dr. habil. Gabriela Nedelcu Păsărin, președintele Comisiei Naționale pentru Salvardarea Patrimoniului Cultural Imaterial: „Ca o noutate care ne-a bucurat enorm pe noi, cei din Comisia Naţională pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural Imaterial şi membrii din comisia de monitorizare a căluşului, acest festival a fost prefaţat de un simpozion cu impact naţional în care specialiştii şi-au spus opiniile referitoare la viabilitatea acestui ritual şi mai ales la cum este conservat astăzi în vatra satului. Ceea ce se întâmplă acum este spre toată lauda dumneavoastră (…)”.
Bogdan Cosmin Panțiruconstantin brâncuşiconstantin dulcanCornel GheorghițăCristian MușaFilofteia PallyGabriela Nedelcu PăsărinLavinia CoandăLumina umbrei și umbra luminiiLunca Corbuluimarghiamihaela stanciulescumircea eliadeNicolae JianuNicolae titulescuPetre Masalăscoala populara de arteSilvestru PetacsimpozionSlider
Author
InteresPublic.ro






