Tiberiu Irimia VERSUS Adriana Molfea şi invers! Conflict politico-juridic deschis la Spitalul de Urgenţă Piteşti!

Share pe Facebook Share pe Whatsapp Share pe Messenger Share pe email

Spitalul de Urgenţă Piteşti are la acest moment doi manageri, nu unul!

Tiberiu Irimia a primit vineri un ordin al Ministrului Sănătăţii, prin care i s-a prelungit perioada de a rămâne în funcţia de manager interimar al Spitalului Judeţean de Urgenţă Piteşti şi pentru starea de alertă.

În acelaşi timp, tot prin ordin al ministrului Sănătăţii, fostul manager al SJU, Adriana Molfea, a rămas suspendată din funcţie, pe toată perioada de alertă.

Aşadar, potrivit Ministerului Sănătăţii, managerul SJU este Tiberiu Irimia.

Legea 55/2020 intrată în vigoare ieri, 18 mai, care reglementează măsurile pandemiei COVID, în perioada de alertă, a dat (prin interpretare) posibilitatea autorităţilor locale să numească manageri şi directori la conducerea unităţilor spitaliceşti, care se aflau în subordine administrativă (înainte de stare de urgenţă), respectiv consilii locale sau consilii judeţene. Astfel, preşedintele Consiliului Judeţean Argeş, Dan Manu, a făcut ieri mai multe numiri, printre care şi pe cea a Adrianei Molfea.

“În ceea ce privește conducerea Spitalului Județean de Urgență Pitești, Ordinul de Ministru privind suspendarea doamnei Adriana Molfea din funcția de manager pe durata stării de alertă, emis în baza art. 21 din Ordonanța de urgență nr. 70/2020, a încetat să își producă efectele ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 55/2020. În consecință, doamna Adriana Molfea a revenit de drept în funcția de manager al Spitalului Județean de Urgență Pitești, începând de astăzi, 18 mai 2020.”- se arată în comunicatul de presă de ieri al Consiliului Judeţean Argeş.

Aşadar, potrivit Consiliului Judeţean Argeş, managerul SJU este Adriana Molfea.

Potrivit Biroului de presă, CJ Argeş a invocat articolele 10,11, 12 din Legea 55/2020 a Stării de Alertă, pentru numirea Adrianei Molfea. Consiliul a precizat că această lege se referă la unităţile sanitare care se află în subordinea Ministerului Sănătăţii, or Spitalul de Urgenţă Piteşti nu mai aparţine de Minister, aşa cum s-a întâmplat în starea de urgenţă, mai spune CJ.  Deşi legea nu menţionează că în starea de alertă spitalele Covid au revenit în subordinea administraţiilor locale, CJ spune că: „se produc efecte juridice prin neprevederea în lege a acestor reglementări”.

Acestea sunt cele trei articole din Legea Stării de Alertă, care au fost interpretate diferit de Ministerul Sănătăţii, pe de o parte şi Consiliul Judeţean Argeş, pe de altă parte:

Articolul 10

Pe durata stării de alertă, Ministerul Sănătății coordonează activitățile de prevenire și combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 în cadrul unităților sanitare publice, după caz.

Articolul 11

Pe durata stării de alertă, posturile vacante sau temporar vacante din cadrul Ministerului Sănătății și unităților aflate în subordinea, coordonarea și sub autoritatea Ministerului Sănătății, inclusiv funcțiile publice de execuție și conducere, pot fi ocupate de funcționari publici sau personal contractual, prin numire, fără concurs. Numirea se face prin ordin al ministrului sănătății și încetează de drept în cel mult 30 de zile de la data încetării stării de alertă.

Articolul 12

(1) Pe durata stării de alertă, pentru neîndeplinirea gravă a atribuțiilor de serviciu de natură a pune în pericol persoanele și măsurile de prevenire și combatere a efectelor pandemiei de COVID-19, pot fi suspendate din funcții persoanele cu funcții de conducere din cadrul Ministerului Sănătății și din unitățile sanitare publice aflate în subordinea, sub autoritatea Ministerului Sănătății. (2) Posturile devenite vacante temporar prin aplicarea suspendării prevăzute la alin. (1) pot fi ocupate de funcționari publici sau personal contractual, prin numire, fără concurs, prin ordin al ministrului sănătății. (3) Suspendarea din funcție dispusă în condițiile alin. (1) și numirea dispusă în condițiile alin. (2) încetează de drept la încetarea stării de alertă.

Şi mai clar, Consiliul Judeţean Argeş consideră că legea se aplică doar în cazurile spitalelor care aparţin de drept Ministerului Sănătăţii (cele prevăzute de dinaintea pandemiei COVID). Şi că nu este cazul SJU (sau şi al altor spitale care au trecut la Ministerul Sănătăţii, la momentul izbucnirii pandemiei.)

La începutul lunii aprilie, Guvernul a decis ca, în perioada pandemiei COVID-19, toate unităţile sanitare care se află în subordinea autorităţilor locale să fie transferate în coordonarea Ministerului Sănătăţii. Deşi legea Stării de Alertă, 55/2020, anunţa revenirea acestor unităţi la autorităţile locale, textul legislativ nu menţionează, după cum arătam, această situaţie, lăsând loc  interpretărilor.

Mai mult, conform unui amendament adoptat în comisia juridică, înainte de forma finală a Legii 55, s-a decis că ministrul Sănătății doar coordonează activitățile de prevenire și combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 și funcționarea unităților sanitare şi că nu mai poate numi, suspenda din funcție și elibera persoanele care ocupă funcții de conducere în unitățile sanitare aflate în subordinea primăriilor și consiliilor județene, conform rfi.ro.  Forma finală a legii nu specifică, însă, în mod explicit, revenirea spitalelor în subordinea autorităţilor locale.

Prefectul Emanuel Soare a declarat astăzi că spitalele rămân în coordonarea Ministerului Sănătăţii, chestiune care contrazice astfel decizia Consiliului Judeţean Argeş de numire a Adrianei Molfea la SJU:

“Conform OUG 70/14.05.2020, spitalele raman in coordonarea MS, implicit abilitatea acestuia de a suspenda/numi manageri. In judetul Arges, managerii care au ordin de numire pe perioada starii de alerta nu au niciun motiv sa paraseasca locul de munca. Asteptam dispozitiile de numire a noilor manageri de la CJ pentru a analiza legalitatea acestora si vom proceda conform legislatiei in vigoare. Alte actiuni de numire au la baza anumite intrepretari ale legislatiei care vor putea fi clarificate de catre alte institutii.”-  a declarat astăzi prefectul Emanuel Soare.

O situaţie similară este şi la Câmpulung, unde primarul oraşului are în vedere să-l numească manager pe Nicolae Alexe la Spitalul Municipal, suspendat din funcţie prin ordin al ministerului sănătăţii, în perioada de Urgenţă.

Dacă aceste conflicte de ordin juridic nu sunt lămurite, vom avea şi la Câmpulung doi manageri de spital. Unul al PSD (Nicolae Alexe), altul numit de PNL (Andrei Aron), prin ordin al MS. 

foto: Tiberiu Irimia, manager SJU Piteşti, numit prin ordin al ministrului Sănătăţii

(Graţiela Bâzoi)

Write A Comment