Consiliul Județean al Elevilor Argeș, unica structură de reprezentare a elevilor la nivel județean, solicită candidaților la alegerile locale, prin demararea campaniei intitulate „Educația prioritară, nu doar în campanie electorală!”, asumarea unei serii de atribuții ce țin de prioritizarea dezvoltării sistemului de învățământ la nivel local prin semnarea unei scrisori de angajament.
Situaţiile revoltătoare din mediul rural
Demersurile structurii s-au orientat către superficialitatea cu care factorii decizionali tratează situația actuală a mediului școlar, elevii întâmpinând zilnic probleme cauzate de lipsa echității din sistem. Dovada acestui fapt este absența dotărilor din școli, ce determină în mod direct desfășurarea în condiții necorespunzătoare a actului educațional. Spre exemplu, există situații revoltătoare în rândul școlilor din mediul rural care pe timpul iernii trebuie să susțină orele de curs în condiții de temperatură scăzute. Elevii navetiști sunt nevoiți să folosească mijloace de transport în comun aflate într-o stare necorespunzătoare, care, de cele mai multe ori, nu respectă programul de funcționare. În plus, există școli lipsite de dotări, fapt ce îngreunează procesul didactic. Acestea sunt câteva dintre problemele cu care elevii se confruntă de-a lungul anilor de studiu din cauza dezinteresului manifestat de factorii decizionali în vederea realizării unui proces de educare cât mai calitativ.
Scrisoarea de angajament, un rol major pentru mobilizarea politicienilor în domeniul EDUCAŢIEI
Prevederile scrisorii de angajament prioritizează dezvoltarea unui climat educațional ce se pliază pe interesele și nevoile elevilor, în corelație cu sprijinirea lor, a profesorilor și părinților. Odată cu semnarea acesteia, candidații la alegerile locale se angajează în respectarea integrală a drepturilor dobândite de principalii beneficiari și în procesul de militare pentru acestea în cadrul oricărui for decizional. Implicarea în dotarea și modernizarea școlilor și a internatelor școlare în așa fel încât acestea să ofere elevilor și profesorilor condiții optime de desfășurare a procesului educațional sunt doar câteva dintre aspectele definitorii scrisorii de angajament. De asemenea, aceștia vor garanta transparență în toate demersurile pe care le întreprind, asigurându-se că toți factorii interesați vor putea accesa cu ușurință informațiile de interes public. Periodic se vor întâlni cu elevii reprezentanți pentru a radiografia microsistemul de învățământ din perspectiva acestora, pentru a dezvolta mecanisme și instrumente menite să rezolve problemele principalilor beneficiari din respectiva localitate.
Ce spune Alexandru
„Echipa Consiliului Județean al Elevilor Argeș a început deja să contacteze partidele politice și candidații independenți care vor participa la alegerile locale din această toamnă, însă răspunsurile întârzie să apară. Cu toate acestea, sperăm ca în următoarele luni să reușim să convingem toți potențialii viitori primari și consilieri locali din județul Argeș să-și asume că vor trata educația ca pe o prioritate a mandatului lor și că vor facilita crearea unui sistem de educație mai calitativ și mai incluziv.” – declară Alexandru-Daniel Marinescu (foto), președintele Consiliului Județean al Elevilor Argeș. Alexandru Marinescu este elev în clasa a 10-a la Colegiul I.C. Brătianu, profil real, specializare matematică-informatică intensiv şi președinte al Consiliului Județean al Elevilor Argeș din ianuarie 2020.
Am avut ocazia să-l întâlnesc în cabinetul unui om politic din judeţul nostru, în timp ce îşi expunea opiniile privind necesitatea îmbunătăţirii educaţiei, prin sprijinul asumat al celor care ne vor conduce din 27 septembrie încolo. Alexandru a răspuns punctual la câteva întrebări, din care veţi înţelege cât de necesar este ca efectul demersurilor sale să fie unul pozitiv din partea politicienilor, care vor înţelege să construiască într-un domeniu primordial, aşa cum este cel al educaţiei.
Cum s-a născut iniţiativa Consiliului Elevilor de a propune politicienilor să-şi asume prioritizarea educaţiei ca aleşi locali, pe perioada mandatelor lor?
La începutul acestui an, consiliile județene ale elevilor din întreaga țară au încercat să realizeze o statistică privitoare la modul în care autoritățile publice locale acordă burse școlare elevilor ce studiază pe raza unității administartiv-teritoriale pe care o conduc. Așa cum ne-am așteptat, majoritatea primăriilor din întreaga țară au încălcat prevederile Legii 544/2001, în baza căreia noi am solicitat informații referitoare la numărul și cuantumul burselor școlare acordate în anul școlar 2018-2019. Nu ne-au transmis un răspuns. În același timp, am constatat că foarte multe dintre primăriile care ne-au furnizat totuși statisticile solicitate preferă să trateze acest subiect cu o indiferență nemărginită.
Prin urmare, având în vedere scrutinul care se apropie, ne-am propus să ne creăm un mijloc de atenţionare asupra viitorilor primari și consilieri locali din întreaga țară, prin adresarea către candidații la alegerile locale din acest an a solicitării de a-și asuma în mod public o scrisoare de angajament conform căreia vor trata educația ca pe o prioritate a posibilului lor mandat și vor duce la îndeplinire câteva obiective strategice pentru dezvoltarea sistemelor educaționale locale.
Cum v-aţi mobilizat la nivelul judeţului Argeş, în această privinţă?
Într-o primă etapă am încercat să contactăm, prin intermediul social media și al email-urilor, organizațiile județene ale partidelor politice care își anunțaseră la acel moment candidații pentru primăriile și consiliile locale din județul Argeș. Până la acest moment, am contactat astfel doar 2 partide politice. În același timp, Consiliul Național al Elevilor a încercat să obțină, din partea organizațiilor naționale ale partidelor politice românești, datele de contact ale președinților organizațiilor județene, fără succes însă.
Într-o etapă secundă, am început să contactăm candidați ai partidelor politice la scrutinul din 27 septembrie, în speranța că aceștia ne vor ajuta să intrăm în contact și cu ceilalți candidați ai partidului lor la acest scrutin, reușind să contactăm prin această metodă încă un partid politic.
Care sunt, în opinia ta, cele mai importante 3 puncte din acest manifest?
În calitate de reprezentant al tuturor elevilor argeșeni nu pot clasifica obiectivele prezentate în acest manifest în funcție de importanța lor, întrucât elevii, în funcție de mediul școlar în care învață, au nevoi diferite. Totuși, cred că acestea se intersectează în următoarele puncte:
- necesitatea desemnării unor reprezentanți implicați și competenți în cadrul Consiliului de Administrație al fiecărei unități de învățământ;
- necesitatea asigurării unei finanțări complementare în concordanță cu nevoile unităților de învățământ, suplimentând, după caz, finanțarea de bază;
- necesitatea demarării unor proiecte și acțiuni menite să scadă abandonul școlar de pe raza localității.
Acţiunea se va desfăşura doar pe timpul campaniei?
Da, solicitarea noastră către candidații la alegerile locale din această toamnă, de a-și asuma această scrisoare de angajament, se va încheia în același timp cu campania electorală, având în vedere că politicienii nu vor mai fi constrânși ulterior de nicun factor să-și asume obiectivele prezentate de noi.
Care sunt aşteptările în cazul în care un politician a semnat scrisoarea de angajament? Ce se întâmplă dacă, odată ales, nu îşi va respecta angajamentul?
În cazul în care politicienii care s-au alăturat acestui manifest vor obține încrederea cetățenilor, noi sperăm că aceștia vor avea coloana vertebrală de a duce la îndeplinire obiectivele pe care ei înșiși și le-au asumat. Cum însă majoritatea politicienilor români ne-au demonstrat contrariul în ultimii ani, ne-am pregătit să monitorizăm cu atenție acțiunile tuturor posibililor primari și consilieri locali care și-au asumat Scrisoarea de angajament „Educația prioritară, nu doar în campanie electorală!”. Dacă vom constata că un primar/consilier local își încalcă angajamentul luat în fața elevilor, rolul nostru va fi de a iniția dezbateri la nivel bilateral cu respectivul factor de decizie pentru a-i aminti de obiectivele pentru care s-a angajat și pentru a găsi împreună soluții de remediere a problemei sesizate. Iar dacă în continuare ne vom lovi de refuzul acestora de a se conforma angajamentului lor, nu vom avea altă opțiune decât expunerea în spațiul public a modului josnic în care un ales local își încalcă angajamentul luat în fața elevilor, locuitori (poate fără drept de vot, dar totuși locuitori) ai unității administrativ-teritoriale pe care o conduce.
Cum defineşti această implicare până la această oră?
În județul Argeș, lucrurile nu stau prea bine. Așa cum am mai menționat, doar 3 partide politice au acceptat invitația noastră de a le prezenta acest manifest, până la această oră existând doar un candidat la alegerile locale care și-a asumat Scrisoarea de angajament „Educația prioritară, nu doar în campanie electorală!”. La nivel național, manifestul nostru a cunoscut o popularitate și mai mare și mai mică în rândul politicienilor, în sensul că există și județe în care politicienii au răspuns într-un număr foarte mare solicitărilor venite din partea elevilor (Iași, de exemplu), dar și județe unde situația este și mai rea decât în județul nostru.
Fiind elev în clasa a 10-a şi preşedinte al CJ al Elevilor Argeș, caracterizează în câteva cuvinte stadiul actului educaţional actual, cu minusuri şi plusuri.
O caracterizare completă a actului educațional românesc nu poate fi făcută în câteva cuvinte, dar am să aleg un minus și un plus ale acestuia care, din punctul meu de vedere, sunt reprezentative. Suntem obligați să asistăm la ore de educație plastică și educație muzicală, dar nu suntem învățați ce înseamnă artele și frumosul în sine; suntem obligați să participăm la cursuri de biologie și educație fizică, dar nu suntem învățați cum am putea, în mod concret, să avem un stil de viață și un organism mai sănătoase; suntem obligați să învățăm despre modul de funcționare al unui calculator, dar nu suntem învățăți cum am putea să ne ferim de pericolele cibernetice. Exemplele de acest fel pot continua la nesfârșit, iar acest fapt ne indică un adevăr crunt: actuala curriculă națională (planurile cadru, programele școlare etc.) este o aberație! Pe de altă parte, am apreciat și întotdeauna voi aprecia actul educațional românesc pentru faptul că oferă posibilitatea elevilor de a-și schimba parcursul educațional în orice moment. Nu de puține ori, elevii descoperă pe parcursul anilor de liceu că ceea ce au ales să studieze contravine dorințelor lor reale, iar faptul că elevii continuă să participe la ore de curs pe care poate le-ar considera opuse cu profilul ales de ei le oferă tocmai această flexibilitate a parcursului lor educațional.
Alexandru invită clasa politică din Argeş să acceseze platforma: https://alegeri-locale.consiliulelevilor.ro şi să semneze un angajament firesc pentru o educaţie sănătoasă a copiilor.
Potrivit acestuia, „Întoarceți spatele educației este egal cu Întoarceți spatele viitorului!”, „Viitorul nostru este-n mâinile voastre!” , „Educația de azi geme, generația de mâine moare!”
Ce prevede Scrisoarea de angajament “Educația Prioritară, nu doar în Campanie Electorală!”
- voi considera educația o prioritate a mandatului și mă voi asigura de respectarea tuturor atribuțiilor pe care autoritatea publică locală pe care o voi reprezenta le are conform legislației în vigoare;
- mă voi implica în modernizarea și dotarea școlilor din raza localității și voi asigura o finanțare complementară în concordanță cu nevoile școlilor, suplimentând după caz finanțarea de bază;
- voi condamna, cu fermitate, orice tentativă de colectare a fondului școlii în unitățile de învățământ preuniversitar din localitate și voi asigura, prin măsuri concrete, dispariția acestui fenomen;
- voi sprijini elevii și profesorii cu performanțe prin burse școlare și premii, voi aloca burse sociale care să permită elevilor proveniți din medii dezavantajate participarea la procesul instructiv-educativ și voi sprijini finanțarea prioritară a școlilor din medii dezavantajate;
- mă voi asigura că se respectă dreptul elevilor de a avea reducere de cel puțin 50% la transportul local în comun, așa cum este prevăzut în Legea educației naționale;
- voi demara proiecte și acțiuni menite să scadă abandonul școlar de pe raza localității;
- voi moderniza internatele și cantinele școlare din raza localității, în așa fel încât acestea să ofere hrană sănătoasă elevilor și profesorilor și condiții optime de desfășurare a procesului educațional;
- voi efectua demersurile necesare în vederea dotării școlilor cu sisteme de colectare selectivă, din fondurile autorității publice locale, așa cum prevede Legea nr. 194/2019;
- voi asigura funcționalitatea Consiliilor Consultative pentru Tineret la nivel local;
- voi stabili reprezentanți implicați și competenți care să participe la ședințele Consiliilor de Administrație din școli și voi intervene personal pentru a mă asigura că acești reprezentanți își îndeplinesc mandatul;
- voi asigura tuturor elevilor accesul gratuit la baza materială sportivă a școlilor (terenuri/ săli de sport), inclusiv după cursuri;
- voi sprijini proiecte ale școlilor, elevilor, profesorilor, părinților și ale organizațiilor neguvernamentale cu activitate în domeniul educației;
- voi finanța proiecte de practică școlară și proiecte care au legătură cu relația școală – mediul de afaceri și integrarea tinerilor pe piața muncii;
- mă voi angaja să asigur faptul că autoritatea publică locală pe care o voi reprezenta va garanta, prin finanțarea complementară, servicii de pază și protecție gratuite în toate unitățile de învățământ preuniversitar din localitate;
- voi milita pentru o educație incluzivă de calitate la nivelul localității, iar prin activitățile educative și culturale derulate de autoritatea publică locală, voi facilita accesul pentru toți elevii, prin mecanisme și instrumente menite să asigure participarea și pentru elevii cu dizabilități;
- voi garanta dotarea tuturor școlilor din localitate cu sisteme de acces (rampe, lifturi, grupuri sanitare dotate corespunzător) care să asigure școlarizarea pentru elevii cu dizabilități;
- voi asigura funcționalitatea Structurilor Comunitare Consultative în localitate, în vederea asigurării accesului la educație pentru elevii aflați în situații de risc;
- mă voi implica direct în asigurarea funcționalității, a dotării corespunzătoare și a modernizării pentru cabinetele de planificare familială;
- voi garanta transparență în toate demersurile pe care le întreprind și mă voi asigura că toți factorii interesați vor putea accesa cu ușurință informații de interes public, puse la dispoziție de autoritatea publică locală, informații ce țin de sfera educațională și nu numai;
- mă voi întâlni periodic cu reprezentanții elevilor pentru a radiografia cum arată microsistemul de învățământ din localitate din perspectiva acestora și voi considera prioritar implementarea unor măsuri pentru a rezolva problemele pe care le au elevii din localitate. Mă alătur astfel, acestui manifest al Consiliului Național al Elevilor și declar că, în mandatul meu, educația va fi o prioritate în comunitate, o responsabilitate pentru toți factorii implicați, iar acțiunile mele vor fi asumate în concordanță cu acest deziderat.
PENTRU SEMNAREA PACTULUI PENTRU EDUCAŢIE, AICI: (https://alegeri-locale.consiliulelevilor.ro)
(Graţiela Bâzoi)