Cum a ajuns Ansamblul Anton Pann să cânte la Piteşti? Ne spune chiar compozitorul

Share pe Facebook Share pe Whatsapp Share pe Messenger Share pe email

V-am informat ieri că Şcoala de Arte şi Meserii Piteşti a semnat două contracte cu cei de la Ansamblul Anton Pann. Unul prin care Şcoala poate folosi o melodie de-a lor cu titlu gratuit şi altul prin care Anton Pann va cânta la Piteşti 30 de minute, contra sumei de 6000 de euro. Surse din cultura argeşeană au arătat că preţul de 6000 de euro ar fi mult prea mare pentru bugetul Şcolii şi nici nu se cunoaşte dacă CJ Argeş va pune la dispoziţie aceşti bani. Detaliile şi contractele AICI

Tot ieri, interespublic.ro a aflat că managerul Şcolii de Arte şi Meserii Piteşti ar fi folosit o melodie aparţinând compozitorului de la Anton Pann, Constantin Răileanu, fără ca acestuia să-i fi fost cerut acordul. Şi că acesta ar fi ameninţat că dă în judecată Şcoala de Arte. Am stat de vorbă astăzi chiar cu domnul Răileanu, compozitor şi preşedinte al Asociaţiei pentru Cultură şi Tradiţie, Anton Pann (Ansamblul de Muzică Veche Anton Pann), pentru lămuririle necesare:

IP: Domnule Răileanu, aţi acţionat în judecată Şcoala de Arte, pentru că a folosit o melodie de-a dvs, fără să vă ceară acordul?

Compozitor Constantin Răileanu: Într-adevăr, a fost un astfel de caz cu Piteştiul. Au luat o piesă şi au folosit-o în mai multe videoclipuri, fără a-mi cere acordul, dar situaţia s-a reglementat. Mi-au cerut apoi acordul de a o folosi. Au făcut cu  mine, în calitate de compozitor, un contract pe drepturi de autor, prin care le-am dat dreptul să folosească piesa respectivă pe o perioadă limitată, dar fără nicio pretenţie financiară. Ar fi trebuit să dau instituţia respectivă în judecată, dar am înţeles că dânşii nu au ştiut exact cum este cu parternitatea unei piese. A fost un caz asemănător cu cei de la Media Pro, deşi mă aşteptam la altceva, ca dumnealor să cunoască aceste aspecte, că discutăm de un alt nivel, când au folosit muzica mea în serialul Aniela. Nu i-am dat nici pe ei în judecată. Am purtat negocieri şi s-a convenit ca Media Pro să-mi plătească penalităţi de câteva zeci de mii de euro.

IP: La Piteşti, nu a fost cazul de penalităţi, aţi oferit gratuit drepturile dvs.

Compozitor: La Piteşti nu a fost cazul de penalităţi, pentru că vorbim de o instituţie de cultură mică din câte am înţeles, iar clipurile promovează nişte tradiţii locale, deci este vorba de un act de cultură.

IP: Veţi veni în octombrie la Piteşti, pentru a concerta.

Compozitor: Acolo este o altă discuţie. Da, cei de la instituţia respectivă ne-au solicitat să participăm la un festival la Piteşti, nu am încă toate datele. Cei de la Asociaţie s-au ocupat de acest contract, nu eu în mod direct. Dar am înţeles că vom avea în agendă un concert la Piteşti. Va fi un concert de muzică veche, cu instrumente dintr-o anumită perioadă. Va fi o perioadă mai încărcată, pentru că vom fi în turnee internaţionale în Italia şi Franţa. Am încercat totuşi să strecurăm şi acest concert de la Piteşti. Vor fi acolo şi colegii din străinătate, pentru că în momentul de faţă suntem oarecum un ansamblu internaţionalizat.

IP: Suma contractului cu dvs, de 6000 de EURO, s-a spus că este prea mare pentru bugetul Şcolii.

Compozitor: 6000 de euro este o sumă minimă pe care noi o percepem la concertele din Bucureşti. În mod normal, la Piteşti ar fi trebuit să coste mult mai mult, dar presupun că ai mei colegi de la birou au fost mai înţelegători. Vă spun şi de ce 6000 de euro este un minim de standard, de decenţă.  Fiind o trupă cu artişti internaţionali, automat sunt nişte costuri pe care le suportăm. Colegii noştri din străinătate stau în nişte oraşe unde biletul de avion pentru România este în  jur de 700 de euro. Plus că artiştii sunt la un nivel foarte mare. Poate lumea se gândeşte că este ca la lăutari. Vii şi cânţi cinci minute. Nu, la noi este vorba de o întreagă strategie de a organiza un concert, dincolo de faptul că muzica noastră nu o cântă oricine, cu instrumente de epocă.

IP: Pentru un concert de 30 de minute.

Compozitor: Credeţi că există vreo direfenţă pentru cei care vin din afară dacă vor cânta 30 de minute sau o oră? Eu vă spun că nu. Ei oricum vin înainte cu câteva zile, fac repetiţii etc.

IP: Care este preţul Ansamblului Anton Pann, pentru un concert de 40 de minute, de o oră de exemplu?

Compozitor: Nu vă pot spune clar. Fiecare concert este unic. Pot fi 10.000 Euro, 20.000 de euro. Am avut de exemplu câteva zeci de mii de euro de la concertul pe care l-am susţinut la Sala Radio.

IP: Mulţumim şi vă aşteptăm la Piteşti!

Compozitor: Mulţumesc şi eu.

Melodia care a ridicat problema drepturilor de autor se numeste „Ah, a mea iubita floare”, fiind compusa de Constantin Raileanu de la Ansamblul Anton Pann.  Aceasta va fi folosita gratuit in trei spoturi publicitare realizate de Scoala de Arte, la festivalul „Sus pe Arges la Izvoare” din 18 octombrie, la care va concerta chiar Constantin Raileanu.

In foto: Constantin Raileanu, compozitor si presedinte Ansamblul Anton Pann

Write A Comment