Cel mai promovat candidat la prezidenţiale în ONLINE/Cum au fost cheltuiţi banii în noiembrie 2019

Share pe Facebook Share pe Whatsapp Share pe Messenger Share pe email

În data de 24 decembrie, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a publicat în Monitorul Oficial rapoartele detaliate cu investiţiile făcute de partide în campania alegerilor prezidenţiale din luna noiembrie a acestui an. Potrivit AEP, partidul cu cele mai mari cheltuieli este PNL, urmat de PSD. Am urmărit direcţiile de promovare a candidaţilor celor mai importante partide. Ce au preferat? Mediul online? TV şi presă scrisă? Broşuri şi pliante? Iată care este topul cu cele mai mari cheltuieli electorale în mediul ONLINE, la prezindenţiale, aşa cum reiese din statistica AEP:

  1. Pro România, promovare online Mircea Diaconu: 5, 8 milioane lei
  2. PNL, promovare online Klaus Iohannis (două tururi): 3, 6 milioane lei
  3. PMP, promovare online Theodor Paleologu: 3, 4 milioane lei
  4. USR, promovare online Dan Barna: 2, 48 milioane lei
  5. PSD, promovare online Viorica Dăncilă (două tururi): 1, 8 milioane lei
  6. ALDE, promovare online Mircea Diaconu: 924.827 lei

Cum şi-a direcţionat PSD banii

În campania prezidenţială, PSD a cheltuit în cele două tururi circa 20.000.000 lei. Cei mai mulţi bani au fost investiţi în tipărirea de broşuri şi pliante (circa două milioane de euro), dar şi în campanii de promovare la TV, presă scrisă şi radio. Cheltuielile PSD pentru publicitatea online au fost de doar 1.800.000 RON:

9.006.287 lei- broşuri si pliante

6.320.721 lei- presă scrisă, radio şi TV (5.562.546 lei în primul tur şi 758.174 lei în al doilea)

1.845.978 lei- promovare online (1.440.397 lei în primul tur şi doar 405.581 lei în al doilea tur de scrutin)

1.754.449 lei- evenimente, asistenţă şi consultanţă

50.000 lei- cercetări sociologice

ş.a.

Cheltuieli total PSD- 19.446.951 lei

Cum şi-a direcţionat  PNL banii

În cele două tururi de scrutin, PNL a investit circa 25 milioane lei în campania pentru promovarea lui Klaus Iohannis. Pentru publicitatea din audio-vizual şi presă scrisă, liberalii au cheltuit circa 12 milioane lei, iar pentru cea online circa 3, 6 milioane lei.  Alte 6, 8 milioane lei au fost investiţi în tipărirea de broşuri şi pliante. De asemenea, PNL a cheltuit mai mulţi bani în cel de-al doilea tur, pentru cercetări sociologice:

7.113.267 lei- presă scrisă, radio si TV în primul tur, 4.366.220 lei al doilea tur

5.659.436 lei, broşuri şi pliante în primul tur, 1.210.483 lei în al doilea tur

2.550.359- promovare online în primul tur, 1.076.629 lei al doilea tur

2.035.364 lei- evenimente, asistenţă şi consultanţă în primul tur, 766.379 lei în al doilea tur

 93.400 lei- cercetări sociologice în primul tur, 163.026 lei în al doilea tur

ş.a.

Cheltuieli total PNL- 17.539.799 lei primul tur, al doilea tur:  7.624.169 lei

Cele mai importante cheltuieli campanie USR

USR a avut la dispoziţie doar primul tur la prezidenţiale, promovând în online candidatul Dan Barna, contra sumei de 2,48 milioane lei. Doar un milion de lei a fost investit de USR în presă scrisă, TV şi radio:

2.483.688 lei- promovare online

1.087.548 lei- presă scrisă, radio şi TV

623.054 lei- evenimente, asistenţă şi consultanţă

334.759 lei- broşuri şi pliante

56.025 lei- cercetări sociologice

ş.a

Cheltuieli total USR- 4.585.921 lei

ALDE a cheltuit pentru susţinerea lui Mircea Diaconu cam cât a cheltuit USR pentru Dan Barna, respectiv 4.514.123 lei, în campania electorală. Dintre aceştia, 1.806.267 lei au fost investiţi în TV, radio şi presă scrisă şi 924.827 lei în media online.

Pro România a cheltuit circa 12 milioane lei, tot pentru susţinerea lui Mircea Diaconu. Nu mai puţin de 5.849.491 lei au fost investiţi în mediul online, fiind partidul care deţine recordul publicităţii în peisajul electronic al prezidenţialelor. 3.319.564 lei au fost cheltuiţi pentru pliante şi broşuri, 2.472.244 lei fiind cheltuiala totală pentru TV, presă scrisă şi radio.

Iată şi cele mai importante investiţii făcute de PMP pentru susţinerea candidatului Theodor Paleologu:

7.061.632 lei total cheltuieli, din care:

3.432.015 lei – în mediul online

2.081.934 lei-  pentru TV, presă scrisă, radio; s.a.

Sursa: Monitor Oficial- raportare AEP

Foto: playtech.ro

 

Write A Comment