ISJ Argeş: concluziile subiectelor de la Evaluările Naţionale, după discuţiile cu profesorii corectori

Share pe Facebook Share pe Whatsapp Share pe Messenger Share pe email

ISJ Argeş a transmis astăzi către presă concluziile desprinse în urma analizei subiectelor Evaluărilor Naţionale pentru clasele a VI-a, a IV-a și a II-a.  În urma discuțiilor purtate cu profesorii corectori, Inpectoratul Şcolar Judeţean Argeş spune că s-au constatat următoarele:

Clasa a VI-a

Proba transdisciplinară, pe care au susținut-o elevii claselor a VI-a, vizează cea de-a doua competență specifică prevăzută în PROGRAMA ȘCOLARĂ PENTRU DISCIPLINA LIMBA ROMÂNĂ – receptarea textului scris.

  • Ambele texte, care au fost propuse la limba și literatura română, Beneficiile practicării sportului și Beneficiile taberelor pentru copii au fost foarte bine alese, raportându-se la situații din viața reală. Atât sportul, cât și taberele devin subiecte des abordate de către copii în cadrul familiei.
  • Dimensiunile acestora au fost potrivite, elevii reușind să le citească destul de repede și să recepteze cu ușurință mesajul.
  • Exercițiile de solicitare a unor informații au fost clare, foarte mulți elevi reușind să le extragă corect, bifând caseta corespunzătoare.
  • Exercițiile de justificare a alegerii făcute, le-a solicitat elevilor capacitatea de a analiza caracteristicile unor relații, fenomene specifice, etc.
  • Prezentarea, într-un enunț, a asemănării dintre cele două texte, a vizat puterea de sinteza a elevilor, dar și redactarea coerentă bazată pe informațiile din text.
  • Realizarea chestionarului a evidențiat abilitatea copiilor de a obține informații despre subiectul propus.

Subiectele pentru limbile moderne (limba engleză sau limba franceză) au evaluat competențe de receptare a mesajului scris în limba străină și raportarea elevilor la experiențe de viață din rutina lor obinșuită.

Proba pentru disciplina matematică a cuprins cinci itemi. În cadrul probei au predominat, fie subiectele cu grad redus, fie cele cu grad înalt de dificultate. Problema numărul șapte a avut cel mai ridicat nivel de dificultate pentru elevi, din cauza faptului că timpul necesar consolidaării noțiunilor referitoare la proprietățile triunghiului nu a fost suficient, iar pentru un raționament corect în ceea ce privește o demonstrație riguroasă a celor cerute era necesar mai mult exercițiu.

Subiectele la disciplina biologie  au fost accesibile, nu au pus elevii în dificultate, deoarece materia a fost parcursă până la data susținerii Evalurii Naționale.

Clasa a IV-a

Copiii de clasa a IV-a au avut sarcini în concordanță cu competențele propuse pentru a fi atinse până la sfârșitul ciclului primar.

  • 11 cerințe din cele 14 formulate fac trimitere la conținutul textului care a fost ușor de citit și cu un mesaj clar pentru un copil de 11 ani: SĂ NU FURI. ( Poate părea o lecție dură pe care mama i-o dă copilului care a furat, dar elevul nu vede într-un text atâtea ascunzișuri câte vede un adult). Chiar și solicitarea de a găsi posibile urmări negative ale faptelor celor doi copii, face trimitere la dezbaterile de la Educație Civică, unde se discută despre valorile morale.
  • Găsirea substantivelor cuvinte – cheie a pus unor copii probleme, nefiind familiarizați cu termenul de ”cuvânt -cheie”. Copiii care au fost obișnuiți la clasă cu metoda ”cvintetul”au trecut fără dificultate de găsirea substantivelor cerute. Orice substantiv ales putea fi un cuvânt-cheie.
  • Limitarea rândurilor compunerii a ajutat la încadrarea în timpul alocat rezolvării testului.
  • Întrebați, unii copii au spus ca le-a plăcut, Nikolai Nosov fiind printre cei mai citiți autori din clasa a II-a (”Aventurile lui Habarnam”).
  • Poate că numărul problemelor trebuia sa fie însă mai restrâns pentru timpul acordat, mai ales că li s-a cerut și redactare la rezolvarea unor probleme.
  • Pentru unii copii mesajul din interiorul testului Felicitări, ai ajuns la mijlocul testului! Continuă!  A fost derutant, deoarece brusc s-au panicat că nu vor reuși să se încadreze în timp ( prima parte fiind mai solicitantă) și acest lucru i-a făcut să piardă din concentrare.

Clasa a II-a

În ceea ce privește evaluarea de la clasa a II-a, gradul de dificultate la limba română (scris și citit) a fost de nivel mediu, timpul de lucru a fost mai mult decât suficient. Totuși, s-a constatat un decalaj de timp de lucru între proba Scris și proba Citit.

La Scris, unii copii au terminat în timpul acordat parcurgerea testului, fără a avea timp pentru verificare, iar la proba Citit au terminat foarte repede. Mai bine s-au descurcat elevii de mijloc, mai relaxați și fără presiune; s-au focusat foarte bine pe sarcini și nu s-au complicat ca unii mai buni.

În concluzie, testele au fost  bine gândite, au avut rolul de a evalua compețentele de bază pe care un copil în clasa a II-a/a IV-a/a VI-a trebuie să le aibă.

Subiectele au fost foarte agreate de către majoritatea cadrelor didactice.

Evaluările = excelent exercițiu de educare a comportamentului  și de accesare a potențialului în situații deosebite!

(A transmis ISJ Argeş, inspector Școlar General, Prof. Elena-Liliana MURGULEȚ)

Write A Comment

error: Content is protected !!