Şeful Jandarmeriei Argeş, Gheorghe Lupescu, audiat de DIPI aproape şapte ore, cu patru luni înainte de retragerea accesului la informaţii secrete!

Share pe Facebook Share pe Whatsapp Share pe Messenger Share pe email

Colonelul Gheorghe Lupescu a fost repus în funcţia de şef al Jandarmeriei Argeş, în urma câştigului de cauză pe care l-a avut recent în instanţă. Lupescu a fost demis în urmă cu o lună, dar a cerut judecătorilor suspendarea ordinului de retragere de funcţie. Ordinul a fost emis de Jandarmerie, după ce Direcţia de informaţii şi Protecţie Internă (DIPI) i-a revocat lui Lupescu certificatul ORNISS (accesul la informaţii clasificate). Lupescu vrea însă şi anularea acestei decizii, care formează un al doilea dosar în instanţă. Controversele din jurul certificatelor ORNISS s-au aflat şi în atenţia a trei deputaţi PSD, printre care se numără şi Nicolae Georgescu, parlamentar PSD de Argeş.

Deşi şi-a recâştigat funcţia, colonelului Gheorghe Lupescu nu i-a fost încă redat şi dreptul de a folosi din nou certificatul ORNISS. Încă nu am acces la informaţiile de care vorbiţi, se pare că este vorba de mai multe proceduri care trebuie îndeplinite, după decizia Tribunalului, prin care am câştigat suspendarea ordinului.”– ne-a declarat Gheorghe Lupescu.

Retragerea unui astfel de certificat, care conferă accesul la informaţiile clasificate, este şi astăzi neclară, pentru că nu se cunosc motivele care au stat la baza ei. DIPI nu este obligat să explice cauza revocării unui certificat ORNISS, iar cei vizaţi nu ajung să cunoască realitatea din spatele unor astfel de demiteri. S-a spus că instituţiile de informaţii ar fi ajuns să facă abuz de revocările certificatelor ORNISS, pentru a schimba oamenii din funcţiile de decizie. Politic sau din alte motive.  

Gheorghe Lupescu a declarat la un moment dat în presă că i se trage de la şeful DIPI Argeş- Serviciul de Informaţii şi Protecţie Internă- colonelul Marius Urban. La scurt timp după demiterea lui Lupescu, în presa naţională au apărut mai multe fotografii chiar cu şeful SIPI, Marius Urban. Una dintre acestea îl înfăţişează alături de o dansatoare, lăsându-se impresia că imaginea este una destul de compromiţătoare. Întrebat ce părere are despre aceste fotografii, Gheorghe Lupescu ne-a declarat că nu îl interesează astfel de aspecte.

Colonelul Lupescu nu are nimic de ascuns: ar cere şi desecretizarea interviului luat de DIPI

Decizia de demitere a lui Lupescu, prin metoda de revocare a certificatului ORNISS are bătaie lungă în forul decizional de la Capitală. Altfel nu se explică motivul pentru care în acest an colonelul a fost audiat de către DIPI aproape şapte ore.  „În luna iunie a acestui an am fost audiat de DIPI. Practic a fost un interviu procedural. Nu pot oferi detalii. Dar pot spune că m-au ţinut aproapte şapte ore, de la 10 dimineaţa, pe căldurile acelea. A fost intimidant. Aveam să constat că efectul acelei audieri a venit după patru luni, prin ordinul DIPI de a mi se retrage certificatul ORNISS şi, pe cale de consecinţă, prin ordinul Jandarmeriei de a fi pus la dispoziţia instituţiei. În funcţie de ce o să decidă doamna avocat, poate vom cere desecretizarea interviului dat în iunie şi astfel vom afla oficial care sunt motivele din spatele demiterii mele. De asemenea, rămâne să vedem dacă judecătorii vor solicita ca DIPI să motiveze decizia de retragere a accesului meu la informaţiile clasificate. Eu nu am absolut nimic de ascuns.” – ne-a mai declarat Gheorghe Lupescu.

Şeful Jandarmeriei Argeş a cerut în instanţă nu doar suspendarea ordinului de demitere, ci şi anularea lui. Se ridică întrebarea cum vor analiza magistraţii corectitudinea demiterii colonelului, în lipsa explicaţiilor DIPI, care au stat la baza retragerii certificatului ORNISS. Vor cere magistraţii motivul anulării certificatului? Iar dacă vor cere, DIPI va pune la dispoziţia instanţei acest document !?!

Controversa certificatului ORNISS, în atenţia deputatului PSD de Argeş, Nicolae Georgescu într-un proiect de lege

Exact legat de acest aspect, este mai puţin ştiut faptul că în urmă cu circa o lună, Camera Deputaţilor respingea cu vot majoritar modificarea Legii privind protecţia informaţiilor clasificate. Proiectul a fost iniţiat de doar trei parlamentari, toţi PSD: Nicolae Georgescu  (foto), deputat de Argeş şi deputaţii Nicuşor Halici şi Eugen Neaţă. Iniţiativa acestora a venit în urma numeroaselor constatări, potrivit cărora foarte multe persoane îşi pierdeau funcţiile de conducere/decizie, după ce li se retrăgea avizul de acces la informaţii clasificate, fără ca documentul să fie vreodată motivat, deci fără ca cei avizaţi să-şi poată exercita cum trebuie drepturile de contestare, de apărare ş.a.m.d.

De ce trebuie lămurită procedura de retragere a documentelor ORNISS

Cei trei politicieni au propus astfel ca parlamentarii să fie de acord cu introducerea obligativităţii motivării anulării avizelor ORNISS. În acest fel, cei vizaţi de demiteri puteau cunoaşte cauzele, iar dacă se simţeau nedreptăţiţi puteau apela la justiţie. Iată  cum şi-au susţinut cei trei deputaţi iniţiativa:

  1. A admite posibilitatea ca autoritatea administrativă să poată emite acte nemotivate, ar însemna lăsarea posibilităţii pentru aceasta de a eluda legea şi imposibilitatea instanţei de judecată de a verifica legalitatea actului în speţă.
  2. Controlul de legalitate pe care îl înfăptuieşte instanţa de contencios administrativ devine imposibil de exercitat în contextul în care resorturile administraţiei nu îi sunt cunoscute.
  3. Dacă actul administrativ ar putea fi emis fără vreo motivare, aşa cum se întâmplă în prezent în asemenea situaţii, ar reieşi în mod exclusiv puterea descriţionară a autorităţii publice, fapt de neînchipuit într-un stat de drept.
  4. Obligaţia autorităţii emitente de a motiva actul administrativ constituie garanţie contra arbitrariului administraţiei publice şi se impune cu deosebire în cazul actelor prin care se modifică ori se suprimă drepturi sau situaţii juridice individuale şi subiective.
  5. În lipsa motivării explicite a actului administrativ, posibilitatea atacării în justiţie a actului respectiv este iluzorie, de vreme ce judecătorul nu poate decela care au fost motivele care au determinat autoritatea administrativă să ia o anumită măsură. Prin urmare, motivarea reprezintă o obligaţie generală, aplicabilă oricărui act administrativ.
  6. În aprecierea noastră, situaţia actuală a referitoare la acordarea, respingerea acordării certificatului de securitate sau a autorizaţiei de acces, fără a motiva explicit cauza ce conduce la o asemenea măsură, constituie o încălcare a principiului statului de drept, fiind vădit vătămătoare pentru persoana supusă acestei măsuri. Singura soluţie ce poate stopa prejudiciul cauzat în acest fel este modificarea legislativă.
  7. Din aceste considerente, propunem ca după articolul 13 din legea 182/2002, privind protecţia informaţiilor clasificate, (…) să se introducă articolul 13 (1), cu următorul cuprins: Avizul, retragerea sau după caz respingerea acordării certificatului de securitate sau autorizaţiei de acces pentru persoanele cu atribuţii nemijlocite în domeniul protecţiei informaţiilor claificate se transmit, motivat, către solicitant şi către beneficiarul nemijlocit- spunea proiectul.

Proiectul a picat, deşi  a obţinut avize…favorabile

Parlamentarii au lansat această iniţiativă în iulie 2020. Votul decisiv a venit tocmai pe data de 5 octombrie în acest an (Gheorghe Lupescu a fost demis cu circa o lună înainte), fiind unul covârşitor de negativ: pentru respingere au votat 256 de deputaţi, contra respingerii =27, abţineri=1, nu au votat=1. Finalul votului acestei legi a fost cu atât mai dezastruos cu cât inclusiv unul dintre cei trei iniţiatori, Nicuşor Halici- s-a răzgândit după un an de promovare a proiectului şi a votat pentru… respingerea lui. Cei 27 de deputaţi care au fost practic de acord cu includerea explicaţiilor la deciziile de retragere a avizelor ORNISS au fost 25 de la AUR şi doi de la PSD (iniţiatorii Nicolae Georgescu, deputat de Argeş şi Eugen Neaţă, deputat de Vâlcea). Această modificare nu s-a bucurat nici de susţinerea deputaţilor PSD de Argeş, colegi ai lui Nicolae Georgescu: Remus Mihalcea, Aurel Bălăşoiu, Simona Bucura Oprescu, Nicolae Pavelescu, nici de cea a deputatului PNL, Adrian Miuţescu sau a parlamentarului USR- Ionuţ Moşteanu, care au votat pentru respingere. Demn de menţionat este că acest proiect primise avize favorabile atât din partea Consiliului Economic şi Social, cât mai ales din partea Consiliului Legislativ, chiar dacă cu unele modificări:În ce condiţii nu poţi avea acces la date secrete/ce spune DIPI

Ce spune Direcţia de Informaţii şi Protecţie Internă, în legătură cu certificatele de securitate: „principalele criterii de evaluare a compatibilităţii în acordarea avizului pentru eliberarea certificatului de securitate/autorizaţiei de acces vizează atât trăsăturile de caracter, cât şi situaţiile sau împrejurările din care pot rezulta riscuri şi vulnerabilităţi de securitate. Avizele negative au la bază identificarea unuia sau mai multor elemente de incompatibilitate prevăzute la art. 160 din Standardele mai sus menţionate, respectiv:

  1. a) dacă în mod deliberat a ascuns, a interpretat eronat sau a falsificat informaţii cu relevanţă în planul siguranţei naţionale ori a minţit în completarea formularelor tip sau în cursul interviului de securitate;
  2. b) are antecedente penale sau a fost sancţionat contravenţional pentru fapte care indică tendinţe infracţionale;
  3. c) are dificultăţi financiare serioase sau există o discordanţă semnificativă între nivelul său de trai şi veniturile declarate;
  4. d) consumă în mod excesiv băuturi alcoolice ori este dependent de alcool, droguri sau de alte substanţe interzise prin lege, care produc dependenţă;
  5. e) are sau a avut comportamente imorale sau deviaţii de comportament care pot genera riscul ca persoana să fie vulnerabilă la şantaj sau presiuni;
  6. f) a demonstrat lipsă de loialitate, necinste, incorectitudine sau indiscreţie;
  7. g) a încălcat reglementările privind protecţia informaţiilor clasificate;
  8. h) suferă sau a suferit de boli fizice sau psihice care îi pot cauza deficienţe de discernământ confirmate prin investigaţie medicală efectuată cu acordul persoanei solicitante;
  9. i) poate fi supus la presiuni din partea rudelor sau persoanelor apropiate, care ar putea genera vulnerabilităţi exploatabile de către serviciile de informaţii ale căror interese sunt ostile României şi aliaţilor săi.”- spune DGIPI. Înţelegem că acestea sunt şi motivele retragerii certificatului, nu doar cele ale avizării negative.

Şeful SIPI, Marius Urban, nu comentează

Colonelul Marius Urban (foto)- omul despre care Gheorghe Lupescu spune că s-ar afla în spatele deciziei incorecte de demitere-, nu a dorit să comenteze absolut nimic pe marginea acestui subiect şi nici despre faptul că în presă au apărut o serie de fotografii cu domnia sa- destul de indiscrete, la foarte scurt timp după tragerea pe linie moartă a colonelului Lupescu. “Pentru un punct de vedere avizat, vă rog să vă adresaţi Direcţiei Generale de Informaţii şi Protecţie Internă.”- ne-a declarat şeful Serviciului de Informaţii şi Protecţie Internă, Argeş, Marius Urban.

DIPI a depus deja acte în instanţă

Procesul prin care colonelul Gheorghe Lupescu cere anularea ordinului de retragere de la conducerea Jandarmeriei Argeş are un prim termen de judecată pe 26 noiembrie. Săptămâna trecută, mai precis pe 4 noiembrie, Direcţia Generală de Informaţii şi Protecţie Internă Bucureşti a depus deja în instanţă o serie de documente.  

foto slider: col. Gheorghe Lupescu, comandant Jandarmerie Argeş

Graţiela Bâzoi

 

Write A Comment