Punctele tari şi slabe ale celor mai importante partide din Argeş: PSD, PNL şi USR!

Share pe Facebook Share pe Whatsapp Share pe Messenger Share pe email

Raluca Lazea, care activează în domeniul consultanţei pe fonduri europene, dar care s-a aflat şi în zona politicii argeşene, pentru o bună perioadă, a evaluat, în termeni de specialitate, întreaga campanie electorală din judeţul Argeş, desfăşurată sub însemnul pandemiei Covid. Raluca Lazea tocmai şi-a făcut publică Lucrarea de disertaţie “Comunicarea în condiții de conflict și criză! Studiu de caz – campania electorală argeșeană din 2020”, ca absolventă a Facultăţii de Ştiinţe ale Educaţiei, Ştiinţe Sociale şi Psihologie, Specializarea Comunicare Organizaţională, din cadrul Universităţii Piteşti.

RALUCA LAZEA (foto): Epidemia de Coronavirus a influențat tot procesul de comunicare

“De ce am ales tema Comunicarea în condiții de conflict și criză! Studiu de caz – campania electorală argeșeană din 2020’? Dintr-un raționament simplu care a ținut de ”sfera politicului” din Argeș. În perioada septembrie 2019 – noiembrie 2020 am fost parte dintr-o colaborare în sfera politicii care m-a determinat, chiar dacă în prezent nu mai activez, să aprofundez comunicarea politică și de criză. Experiența acumulată de-a lungul timpului, logica gândirii mele, spiritul meu analitic și dorința de a asimila noțiuni, concepte și modele noi în sfera comunicării politice și de criză m-au ajutat să aleg această temă.Din dorința de a aprofunda noțiuni noi în sfera comunicării politice și de criză și de a-mi formula un punct de vedere asupra a ceea ce a însemnat campania electorală argeșeană în 2020 am ales să realizez cercetarea pentru principalele partide la nivel național, județean și local, reprezentate în Argeș de filiala PNL Argeș, PSD Argeș, USR PLUS Argeș. (…) Contextul social în care s-au desfășurat alegerile din 2020 este reprezentat, ca noutate, de criza sanitară indusă de epidemia de Coronavirus care a influențat tot procesul de comunicare , punând în dificultate comunicarea face to face, formarea de grupuri restrânse în campanie, măsurile de igienă restrictive, măsuri specifice de organizare a alegerilor, măsuri care afectau chiar ”libertatea de mișcare”, purtarea măștii și în mod direct prezența la vot, coordonată esențială care delimitează câștigătorul alegerilor.”- spune autoarea Raluca Lazea. Lucrarea acesteia conţine 254 de pagini, iar analizele sunt făcute în baza unei documentări ample (privind campaniile PSD Argeş, PNL Argeş, USR Argeş, interviuri cu politicieni precum viceprimarul Gelu Tofan, vicepreşedintele CJ, Marius Nicolaescu, preşedintele USR-PLUS Adrian Cârstea, mesaje reflectate de partide în toate sferele de influenţă- media, reţele sociale, în teren etc) O bună parte a studiului de caz este dedicat modului în care partidele au ştiut sau nu să-şi gestioneze situaţiile de criză, apărute în timpul campaniei electorale. Analiza respectivă a scos în evidenţă aspecte pe cât de bine structurate, pe atât de importante, care servesc interesului cetăţeanului de rând, dar cu preponderenţă omului politic. Iată cum arată tablourile celor mai importante partide din Argeş, aşa cum au fost ele conturate, în baza unei documentări minuţioase. Reproducem din studiul de caz al Ralucăi Lazea punctele forte, punctele slabe, dar şi oportunităţile şi riscurile sau ameninţările la care au fost sau pot fi supuse PSD, PNL, USR-PLUS, în contextul punctual al unei campanii electorale, sau în cel al comunicării faţă de alegător, în general.

  1. Tablou PNL Argeș privind analiza și identificarea aspectelor favorabile și cele defavorabile în campania electorală (alegeri locale și parlamentare) din 2020.

PUNCTE TARI PNL ARGEŞ

  • ”Istoria și Ideologia liberală” – menține un electoral care crede în această ideologie și care acordă candidaților valoare dar îi și responsabilizează prin prisma afirmației ”Partid al Brătienilor iar Argesul originea Brătienilor”
  • Creșterea în sondaje la alegerile Europarlamentare din 2019 și a alegerilor Prezidențiale din 2019.
  • Încrederea alegătorilor prin prisma președintelui Româ
  • Programul politic pentru Argeș bine structurat și amplu promovat pe canalele pe toate canalele de comunicare (ex infrastructura, educație, sănătate, dezvoltare durabilă și protecția mediului, fonduri Europene, turism, etc)
  • Echipa tânara cooptată în PNL Argeș din 2019, majoritatea din mediul privat și dornici de afirmare în sfera politicii.
  • Câştigarea a 7 consilieri la nivel de Consiliu Local Pitești- cel mai important oraș din Argeș și cel care face diferența la procentele din alegeri.
  • Programe politice structurate pe fiecare consilier în parte în funcție de profesie sau de domeniul vizat a fi dezvoltat prin programul politic.
  • Promovarea electorală activă în mediul online, la televizor, presa scrisă, materiale promoționale.
  • Existența resurselor financiare necesare în desfășurarea campaniei electorale din 2020.
  • Vizitele premierului Ludovic Orban și a altor colegi din conducerea PNL (ex. Robert Sighiartău) în Argeș au sporit încrederea cetățenilor și încrederea echipei în obiectivele trasate.
  • Formează majoritatea în Consilii locale prin alianţa cu USR Plus.

PUNCTE SLABE PNL ARGEŞ:

  • Criza sanitară indusă de epidemia coronavirus a îngreunat desfășurarea activitătilor la cote maxime în precampanie și campanie.
  • Infestarea Covid 19 a liderilor: Președintelui PNL Argeș- Miuțescu Adrian și a Președintelui Marius Postelnicescu care nu au mai fost ”punțile de legătură” cu electoratul și membrii, nefiind prezenți o perioadă foarte mare de timp, care să impulsioneze primarii (mai ales la alegerile parlamentare) și echipa la nivel local și judeţean, generând o criză organizațională la nivel de PNL Argeș.
  • Timp foarte scurt între finalizarea alegerilor locale și alegerile parlamentare.
  • Conflictele interne în propunerea candidaților pentru primărie/viceprimar, consilieri locali, consilieri județeni și parlamentari au îngreunat desfășurarea campaniei electorale și au afectat imaginea și încrederea membrilor PNL.
  • Mediatizarea conflictelor interne în mass media au condus la o reorientare a electoratului.
  • Neimplicarea aleșilor locali (primari, consilieri locali, membri PNL) în campania parlamentară după alegerile locale, care din punct de vedere al conducerii de la nivel naţional, în Argeș au fost sub așteptările și obiectivele stabilite de conducerea PNL Argeș.
  • Comunicarea internă ”scindată”, necontrolată privind reacțiile populiste alte adversarilor politici dar în mod special a modului cum s-a răspuns din partea reprezentanților PNL Argeș.
  • Lipsa unui plan de comunicare în condiții de conflict și criză și a situațiilor de urgență (epidemie coronavirus) care să ajute la minimizarea efectelor în cazul în care acestea se produc dar și pentru un management de campanie.
  • Lipsa unui site al filialei PNL Argeș în care sunt comunicare toate informațiile de interes public și de promovare a partidului mult mai structurate si documentate decât pe rețele de socializare.

OPORTUNITĂŢI PNL ARGEŞ

  • Anticipatele în primăvara lui 2020 care conduceau la creșterea numărului votanților.
  • Valorificarea vizitelor de lucru ale lui Ludovic Orban pentru a transmite programul politic în funcție de sectorul vizitat.
  • Deciziile luate de conducerea PNL la nivel naţional privind dezvoltarea infrastructurii (ex. Drumul expres Pitești – Craiova), și nu numai, și promovarea acesteia în campanie.
  • Continuarea proiectului Molivişu care va conduce la realizarea clară a unui punct din programul politic şi obținerea de rezultate care vor conta în viitoarele alegeri din 2024.
  • Numirea dlui Emilian Soare în funcția de Prefect de Argeș
  • Numirea dnei Liliana Murguleț Inspector General la ISJ Argeș
  • În baza experienței din campania electorală 2020 – pregătirea în vederea câștigării alegerilor din 2024
  • Consolidarea poziției de ”lider”
  • Realizarea unei strategii de comunicare care să răspundă tuturor situațiilor de conflict și criză.

RISCURI/AMENINŢĂRI PNL ARGEŞ

  • Blocarea anticipatelor și planificarea alegerilor în toamna lui 2020 prin prisma epidemiei coronavirus care a condus la scăderea participanților la vot.
  • Măsurile impuse de Ministerul Sănătății în contextul epidemiei de coronavirus.
  • Măsurile impuse în ziua alegerilor și teama oamenilor că se vor infecta au condus la scăderea participanților la vot.
  • Propunerea pe postul de primar a unui candidat preluat de la PSD a atras conflicte interne, externe media și din partea cetățenilor pe grupurile de socializare și pe teren în
  • Ideile populiste/propaganda venite de la partidele din opoziție (ex. PSD Argeș) care au condus la conflicte/crize la nivel intern, extern și în media.
  • Mass media/ fake news în contextul epidemiei au declasat candidatul la Consiliul Județean prin prisma funcției de prefect și în baza măsurilor sanitare luate în perioada campaniei electorale și nu numai, afectându-i imaginea/credibilitatea
  • Descurajarea cetățenilor de a participa la vot prin prisma știrilor alarmante și false privind infectarea cu
  • Revolta membrilor PNL Pitești în media (ex. dl Coteț Mihai/dna Ana Stan) imediat după alegerile parlamentare au generat o criză organizațională, de comunicare și de imagine și au probat disputele interne existente încă din iulie 2020 dar ținute sub control.
  • Intrarea pe piață a formațiunii politice AUR care a obținut un procent de până în 10% la alegerile locale și
  1. Tablou PSD Argeș privind analiza și identificarea aspectelor favorabile și cele defavorabile în campania electorală (alegeri locale și parlamentare) din 2020.

PUNCTE TARI PSD ARGEŞ

  • Istoric și experiența politică de mai bine de 30 de ani.
  • Echipă nouă a candidaților propuși în alegerile din 2020.
  • Organizarea internă bună și orientarea spre performanță.
  • Potențial maxim de resurse financiare necesare în derularea campaniei.
  • Bună gestionare a situațiilor de criză (ex. Atac la persoană).
  • Promovarea în presa scrisă și pe teren alături de cetățeni.
  • Programul electoral bine structurat pe domenii, specialiști și relevant pentru Argeș.
  • Specialiști din toate domeniile.
  • Resursa umană calificată.
  • Viziunea la nivel județean”Schimbarea începe cu noi!”
  • Participarea mare a persoanelor în vârstă care acceptă ideologia PSD.

PUNCTE SLABE PSD ARGEŞ

  • Programe politice/de guvernare din anii anteriori nerealizate așa cum s-a promis în campanie.
  • Candidați cu imaginea erodată și cu probleme juridice. (ex fost primar Pitești – Ionică Cornel)
  • Comunicarea către grupurile de votanți din mediul online foarte slab reprezentată în campanie.
  • În campanie nu s-au comunicat realizările PSD Argeș.
  • Imaginea”întinată” a Partidului din anii anteriori, la modul general.(ex. asocierea cu dl Dragnea, dl Năstase, Viorica Dăncilă)
  • Adresabilitate: s-a mizat pe cantitate și nu pe calitate spre un nivelul elitist.
  • Slaba activitate a parlamentarilor cu experienţă și aflați în funcțiune.
  • Slaba reprezentare a tinerilor în PSD la nivel local și județean.

OPORTUNITĂŢI PSD ARGEŞ

  • Întârirea organizațiilor locale prin cooptarea de membri noi
  • Realizarea obiectivelor din programa de guvernare locală pentru pregătirea alegerilor din 2024.
  • Comunicare: vectorii de comunicare schimbați și îmbunătățiți.
  • Organizația de tineret bine structurată și cu funcționalitate (mesaje pentru tineri) care să promoveze viziunea și misiunea PSD Argeş.
  • Reformarea filialei Argeș prin orientarea către toate grupurile de votanți (orientare către piață).
  • Câștigarea alegerilor din Argeș, chiar dacă nu este majoritate, prin consolidarea poziției de lider.
  • Reformare și actualizare strategii în vederea câștigării alegerilor din 2024 cu reprezentare majoritară în toate reprezentările politico-administrative.
  • Dezvoltarea unui plan de comunicare în condiții de conflict și criză bazat pe experiența PSD în vederea pregătirii membrilor noi care vor fi cooptați.
  • Exploatarea la maximum a tehnicilor (canalelor) noi de comunicare (mediul online cu toate formele sale).

RISCURI/AMENINŢĂRI PSD ARGEŞ

  • Propaganda realizată de partidele din opoziție prin sloganuri antiPSD care afectează imaginea.
  • Nevalidarea unor mandate ale unor candidați.
  • Epidemia de coronavirus prin măsurile instituite la nivel de județ reducând participarea la vot.
  • Intrarea pe piața politică a formațiunii politice AUR care a câștigat până în 10 % din votanți.
  1. Tablou USR PLUS Argeș privind analiza și identificarea aspectelor favorabile și cele defavorabile în campania electorală (alegeri locale și parlamentare) din 2020.

PUNCTE TARI USR ARGEŞ

  • Echipă tânără cu experiență în domeniul privat și iniţiativă civică, orientată către schimbare.
  • Program politic/ guvernamental foarte bine structurat cuprinzând 40 de angajamente.
  • Exploatarea la maximum a tehlogiilor noi în comunicare politică, electorală (prezența maximă online)
  • Militarea pentru revoluția bunei guvernări local și național.
  • Entuziasm, moralul ridicat deoarece s-au raliat împotriva unui sistem ultracorupt și simt că luptă de partea binelui.
  • Resurse financiare suficiente necesare în realizarea activităților din campania electorală 2020.
  • Reprezentarea în Parlamentul European prin candidaţii pregătiti (ex. Dragoş Pîslaru Europarlamentar) în urma alegerilor Europarlamentare din 2019.
  • Susținerea partidului de către instituții de sțiinte politice renumite din lumea occidentală.
  • Susținerea Diasporei, dovedită la alegerile Europarlamentare din 2019.UNCTE SLABE(

PUNCTE SLABE USR ARGEŞ

  • Lipsa unui istoric politic și administrativ în rândul candidaţilor, membrilor.
  • Tensiuni interne provocate de liderul care a înființat partidul și de plecarea sa, precum și de rămânerea în exterior a lui Dacian Cioloș pentru o perioadă.
  • Lipsa de influență în mass media și imposibilitatea de a se apăra zi de zi de barajul de acuzații lansate ca răspuns al ” valului nou impus de USR PLUS”
  • Lipsa de omogenitate a partidului și lipsa temporară a unei doctrine.
  • Frica de represiune pentru implicare în politică a cetățenilor, mai ales cei care lucrează la stat sau au rude care sunt angajați bugetari
  • Lipsa unui plan de comunicare în condiţii de conflict și criză care să prevină propagarea acestora la nivel de formațiune politică și de creștere a capacității de răspuns la conflicte și crize, conflicte care pot apărea din cauza lipsei de experiență politică.
  • Scorul de la alegerile din 2020 a fost mai mai mic decât la Europarlamentare.

OPORTUNITĂŢI USR ARGEŞ

  • Grup de votanți care nu mai cred în celelalte partide și care au migrat către USR PLUS, începând de la Europarlamentare din 2019.
  • Alianța cu PNL pentru a avea majoritate de reprezentare în instituții, la guvernare.
  • Propaganda ”dură” asupra PSD încă mai atrage electorat sau membri noi pentru întărirea partidului și pregătirea pentru viitoarele alegeri din 2024.
  • Implementarea unui management al crizelor și realizarea unui plan de comunicare în condiții de conflict și criză.

RISCURI/AMENINŢĂRI USR ARGEŞ

  • Recrutarea dificilă de noi membri din cauza condițiilor stricte (nu acceptăm traseismul politic ci doar se fac excepții în extrem de puține cazuri).
  • Propaganda abordată direct fără o analiză sau a unui plan de acțiune care să identifice riscurile poate produce efecte asupra imaginii USR PLUS.
  • Criza sanitară a condus la o prezenţă la vot destul de mică și la greutatea în comunicarea semiotică și în promovarea produsului politic.
  • Apariția formațiunii politice AUR care a avut până în 10 %, clasându-se după USR PLUS.
  • Comunicarea defectuasă, în alianță, conduce automat la atribuirea eșecului de ambele părți, dar cu impact asupra USR PLUS. (…)

(Lucrare de Disertaţie- Comunicarea în condiții de conflict și criză! Studiu de caz – campania electorală argeșeană din 2020- autor Raluca Lazea- Facultatea de Ştiinţe ale Educaţiei, Ştiinţe Sociale şi Psihologie, Specializarea Comunicare Organizaţională, din cadrul Universităţii Piteşti.)

 Graţiela Bâzoi

 

Write A Comment

error: Content is protected !!